Triadic semiotic records (RST) in argumentative contexts for the understanding of kinematics in average students (15 To 16 years old): Multiple case analysis


Authors

DOI:

https://doi.org/10.22517/25393812.24870

Abstract

This article is part of an investigation in the didactics of physics using semiotics in argumentative contexts. This time the uniform rectilinear motion is explored. It begins by illustrating the negative attitudes that students present in the learning of physics due to its mathematical complexity and its relationships with semiotic records. The category “triadic semiotic registers” (RST) arises from Duval’s perspective and the triadic models of the sign, as well as some investigations that apply semiotic registers in the didactics of physics; the relationships between argumentation and semiotics, and the implementation of the RST using ICT during the year 2020 in the remote mode. The approach was qualitative with a study of multiple cases, the data were workshops that were carried out in class, and the question that was asked was: How does the perspective of the RST influence the construction of knowledge about kinematics in students of the mean (15 to 16 years)? According to the results, the didactic strategy based on RST in argumentative contexts develops in students’ abilities to transfer mathematical knowledge in the understanding of physics, however, attention must be paid so that the training, conversion, and treatment procedures influence Directly in the explanatory, argumentative and problem- solving skills of students because otherwise they become a negative cognitive load for the understanding of the phenomena.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aptus, E. (2020). Teoría de la carga cognitiva: un área de investigación que los profesores necesitan comprender. https://www.aptus.org/web/wp-content/uploads/2020/07/Artículo 2_Teoría-de-la-carga-cognitiva_Un-área-de-investigación-que-los-profesores-necesitan comprender.pdf

Archila, P. A. (2013). La argumentación en la formación de profesores de química: relaciones con la comprensión de la historia de la química. Revista Científica, 1(18), 50. https://doi.org/10.14483/23448350.5561

Botero, J. J. (1993). A propósito de la “representación”: la filosofía de la mente de Searle y el cognitivismo·. Universidad Nacional de Colombia, 42(90), 5–30.

Cano, M. I. (2010). Argumentació i construcció del coneixement: Estratègies argumentativas dels estudiants universitaris en situació de debat. 1–329.

Castañares, W. (2002). Sign and representation in semiotic theories. Estudios de Psicologia, 23(3), 339–357.

Castiblanco, O. (2019). Formando profesores de física en torno a caracterizaciones de la experimentación (Vol. 11, Issue 1) [Tesis de libre docencia. Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, Colombia].

Creswell, J. (2013). Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches-SAGE Publications. Los registros semióticos triádicos (RST) en contextos argumentativos para la comprensión de la cinemática en estudiantes de la media (15 a 16 años): Análisis de Casos Múltiples

Universidad Tecnológica de PereiramiradasISSN digital Nº 2539-3812

Da Silva Faria, M. (2019). Dificuldade de Aprendizagem em Física à Luz da Teoria da Carga Cognitiva. In Sustainability (Switzerland) (Vol. 11, Issue 1). http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-

Duval, R. (2017). Understanding the mathematical way of thinking - The registers of semiotic representations. In Understanding the Mathematical Way of Thinking - The Registers of Semiotic Representations. https://doi.org/10.1007/978-3-319-56910-9

Duval, R., & Sáenz-Ludlow, A. (2016). Un análisis cognitivo de problemas de comprensión en el aprendizaje de las matemáticas. In Comprensión y aprendizaje en matemáticas : perspectivas semióticas seleccionadas (Vol. 1, Issue 2, pp. 61–94). Universidad Distrital Francisco José de Caldas. http://funes.uniandes.edu.co/12213/

Erduran, S., Ozdem, Y., & Park, J. Y. (2015). Research trends on argumentation in science education: a journal content analysis from 1998–2014. International Journal of STEM Education, 2(1), 1–12. https://doi.org/10.1186/s40594-015-0020-1

Farabello, S. P., & Trigueros, M. (2020). La Transformación de Funciones en el Aula de Física. 25–47. http://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/82/23

Fuentes, M., Arias, J., & Gil, M. (2019). Estado del proceso enseñanza-aprendizaje mediado por simuladores en los colegios de Pereira.

Idoyaga, I. (2020). Representaciones Visuales en la Educación en Física. Desafios para la Alfabetización de la Mente Digital. In V Encuentro Internacional de Matemáticas y Física; 10° Congreso Nacional de Enseñanza de La Física y La Astronomia. https://www.enmafi.com/ponencias

Idoyaga, I., Moya, C. N., & Lorenzo, M. G. (2020). Los gráficos y la pandemia . Reflexiones para la educación científica en tiempos de incertidumbre. 5(1), 1–18. http://ojs.cfe.edu.uy/index.php/RevEdCsBiol/article/view/656/424

León, A. P., & Londoño, G. (2013). Las actitudes positivas hacia el aprendizaje de las ciencias y el cuidado del ambiente. Amazonia Investiga, 2(3), 109–129.

McNabb, D. (2012). Omne Symbolum de Symbolo: Las huellas de Peirce que Derrida no rastreó. Open Insight, 3(4), 93. https://doi.org/10.23924/oi.v3n4a2012.pp93-111.53

Mora, C. (2019). La Semiótica en la Enseñanza de la Física. REAMEC-Rede Amazônica de Educação Em Ciências e Matemática, 7(3), 126-134. https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/9278/pdf Nardi, R., & Castiblanco, O. (2014). Didática da Física

Orduña, P., Rodriguez-Gil, L., Garcia-Zubia, J., Angulo, I., Hernandez, U., & Azcuenaga, E. (2018). Increasing the value of remote laboratory federations through an open sharing platform: LabsLand. (Vol. 22, pp. 859–873). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64352-6_80 Edwin Mosquera Lozano /Germán Londoño Villamil

Parra, F. J., & Ávila, R. (2018). Análisis didáctico de registros semióticos en el contexto de la cinemática.

Pizarro M, D. A. (2014). Identificación de los factores que impiden la relación entre el objeto representado en clases de ciencias naturales y las representaciones externas en el grodo décimo de la IETA Fernández Guerra. In Universidad Nacional de Colombia. https://core.ac.uk/download/pdf/77275898.pdf

Putranta, H., Jumadi, & Wilujeng, I. (2019). Physics learning by PhET simulation-assisted using problem based learning (PBL) model to improve students’ critical thinking skills in work and energy chapters in MAN 3 Sleman. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 20(1), 1–45.

Ruiz, F. J., Tamayo, O. E., & Márquez, C. (2015). La argumentación en clase de ciencias, un modelo para su enseñanza. Educação e Pesquisa, 41(3), 629–646.

Ruiz O, F. J., Tamayo, O. E., & Márquez, C. (2015). La argumentación en clase de ciencias, un modelo para su enseñanza. Educação e Pesquisa, 41(3), 629–646. https://doi.org/10.1590/s1517-9702201507129480

Salica, M. A. (2019). Carga cognitiva y aprendizaje con TIC: estudio empírico en estudiantes de química y física de secundaria. Revista Iberoamericana de Tecnología En Educación y Educación En Tecnología, 24, e08. https://doi.org/10.24215/18509959.24.e08

Sampson, V., & Clark, D. (2008). The Impact of collaboration on the outcomes of scientific argumentation. Science Education, 93(3), 448–484. https://doi.org/10.1002/sce.20306

Simon, S., Erduran, S., & Osborne, J. (2006). Learning to teach argumentation: Research and development in the science classroom. International Journal of Science Education, 28(2–3), 235–260. https://doi.org/10.1080/09500690500336957

Solbes, J., Montserrat, R., & Furió, C. (2007). Desinterés del alumnado hacia el aprendizaje de la ciencia. Didáctica de Las Ciencias Experimentales y Sociales, 21, 91–117. https://doi.org/10.7203/dces..2428

Sparvoli, V. (2015). Representaciones multimodales en cursos de física básica. Revista de Enseñanza de La Física, 27(2), 269–278. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/12616/12892

Tamayo. (2006). Representaciones Semióticas y evolución Conceptual en la enseñanza de las ciencias matemáticas. Educación y Pedagogía, XVIII, 37–49. http://funes.uniandes.edu.co/10963/1/Tamayo2006Representaciones.pdf Thatquiz.org. (2019).

Thatquiz. https://www.thatquiz.or

Varela, F. (1988). Conocer. Las ciencias cognitivas: tendencias y perspectivas

Downloads

Published

2021-06-30

How to Cite

Mosquera Lozano, E., & Londoño Villamil, G. (2021). Triadic semiotic records (RST) in argumentative contexts for the understanding of kinematics in average students (15 To 16 years old): Multiple case analysis. Miradas, 16(1), 31–45. https://doi.org/10.22517/25393812.24870

Issue

Section

Miradas Journal