Contributions of narrative research to teacher training


Authors

DOI:

https://doi.org/10.22517/25393812.25038

Abstract

This article aims to recognize some of the contributions that, from narrative research, can be made to the complex training processes of teachers. In an attempt to access such a noble objective, a qualitative research was designed, with a hermeneutical approach, close and close to biographical research. Among the most relevant findings we will refer to three aspects, namely: the possibility of self- knowledge that provides an adequate and timely narrative exercise, the role of memory as a mobile and identity structure and the opportunity for transformation that emerges after the elaboration of stories.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alliaud, A. (2018). El desarrollo profesional docente: una cuestión política y pedagógica. (Spanish). Revista Práxis Educativa, 13(2), 278–293. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.13i2.0002
Arias Cardona, Ana María y Alvarado Salgado, Sara Victoria (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. CES Psicología, 8 (2), 171-181. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=423542417010
Arias Gómez, Diego H. (2016). La memoria y la enseñanza de la violencia política desde estrategias audiovisuales. Revista Colombiana de Educación, (71), 253-275.
Barrera, Q. D. M. (2020). La investigación narrativa de saber pedagógico: una perspectiva sociocultural. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (35), 199-220. DOI: 10.19053/0121053X.n35.2020.10238
Bordelois, I. (2003). La palabra amenazada. Buenos Aires, Argentina: El Zarzal
Bruner, J. (2003). La fábrica de historias: derecho, literatura, vida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.



Connelly, M. y Clandinin, J. (1995). Relatos de experiencia e investigación educativa, en Larrosa, J. et al (Comp.) Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. (pp.11-59). Barcelona: Laertes/Psicopedagogía.
Cristina Pace, A. (2019). Interpelaciones contemporáneas desde la documentación narrativa co-diseñada de la praxis pedagógica. Reconfiguraciones del desarrollo profesional. (Spanish). Educación y Ciudad, 51–62. https://doi.org/10.36737/01230425.v1.n36.2019.2121
Delory-Momberger C. (2015) La condición biográfica: ensayos sobre el relato de sí en la modernidad avanzada. Medellín: Universidad de Antioquia
Echavarría Grajales, C. V., Vanegas García, J. H., González-Meléndez, L. L., & Bernal-Ospina, J. S. (2020). Rumor del mal, escenarios de paz: narraciones de maestros rurales. (Spanish). Educación y Educadores, 23(1), 9–28. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.1.1
Ferreira Bolognani, Marjorie Samira y Mendes Nacarato, Adair (2015). las narrativas de vida como prácticas de (auto) formación de maestras que enseñan matemáticas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20 (64), 171-193. ISSN: 1405-6666. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14032722009
Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad (Cambian los tiempos, cambian los profesores). Madrid: Morata.
Linares Alvarado, M., & Galeano Hernández, S. (2015). La universidad frente a la construcción de paz: claves para una convivencia posible y duradera. Revista Universidad de La Salle, 0(67), 95-105. López Álvarez, S., & Quintero Mejía, M. (2020). Lugares de memoria en Colombia: desafíos de la memoria ejemplar. Hallazgos, 17(34), 209-240. https://doi.org/10.15332/2422409X.5243
McEwan, H. Egan, K. (2005). La narrativa en la enseñanza el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu Editores
Mélich, J (2020). La sabiduría de lo incierto. España, Barcelona: Tusquets
Mélich, J.C (2010). Ética de la compasión. Barcelona: Herder.
Niño, M (2011). Metodología de la Investigación, Bogotá, Colombia: De la U
Quintero, M. (2018). Estrategia metodológica para el uso de la narrativa en investigación. En Universidad Distrital Francisco José de Caldas (Eds.), Justificaciones y narraciones: orientaciones teóricas e investigativas. Bogotá.
Ricoeur, P. (2003). Tiempo y narración III: el tiempo narrado. México: siglo XXI editores
Ricoeur, (2006). Sí mismo como otro. México: Siglo XXI Editores.
Ricoeur, P. (2000). “Narratividad, fenomenología y hermenéutica”. (Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, No. 25. pp. 189-207). Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona i Universitat Oberta de Catalunya.
Skliar, C. (2017). Pedagogías de las diferencias. Buenos Aires: Graó
Vanegas Ortega, C., & Fuantealba Jara, A. (2019). Identidad Profesional Docente, Reflexión Y Práctica Pedagógica: Consideraciones Claves Para La Formación De Profesores. (Spanish). Perspectiva Educacional, 58(1), 115–138. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.58-Iss.1-Art.780

Downloads

Published

2021-12-30

How to Cite

Agudelo Torres, J. F. (2021). Contributions of narrative research to teacher training. Miradas, 16(2), 27–36. https://doi.org/10.22517/25393812.25038

Issue

Section

Miradas Journal