Computational thinking in the Hernando Vélez Marulanda educational institute: An analytical diagnosis


Authors

DOI:

https://doi.org/10.22517/25393812.25041

Abstract

The core aim of this paper is to set the situation of computational thinking in the Hernando Velez Marulanda Education Institute (Pereira- Colombia). That ́s to say, this paper pretends how much students areinformedaboutthisconceptwhich is very important for their lives. The information was gotten using a poll with seven questions. The outcomes expose that computational thinking is a concept very known by the students and lecturers. However, it ́s necessary to improve some strategies in order to get more people about the computational thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Eliécer Loaiza Muñoz, Mg, Servicio Nacional de Aprendizaje SENA

Adell, J. S., Llopis, M. A. N., Esteve, M. F. M., y Valdeolivas, N. M. G. (2019). El debate sobre el pensamiento computacional en educación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1),pp. 171-186. doi: http://dx.doi. org/10.5944/ried.22.1.22303

Basogain, X., Olabe, M. A., Olabe, J. C., Rico, M. J., Rodríguez, L., & Amórtegui, M. (2017). Pensamiento computacional en las escuelas de Colombia: colaboración internacional de innovación en la educación.

Espino Espino, E. E., & cjgonza@ull. es Carina Soledad González González, C. S. (2015). Estudio sobre diferencias de género en las competencias y las estrategias educativas para el desarrollo del pensamiento computacional. Revista De Educación a Distancia (RED), (46). Recuperado a partir de https://revistas.um.es/red/ article/view/240171

60 miradas ISSN digital No 2539-3812 Universidad Tecnológica de Pereira

González-González, C. S. (2019). Estado del arte en la enseñanza del pensamiento computacional y la programación en la etapa infantil.

Inés Friss de Kereki. (2018). MOOC: Computational Thinking (applied) for teachers. 16thLACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology: “Innovation in Education and Inclusion”, 19-21 July 2018, Lima, Peru.

Montes-León, R., Montes-León, H., Pérez- Marín, D., & Hijón-Neira, R. (2020). Mejora del Pensamiento Computacional en Estudiantes de Secundaria con Tareas Unplugged.

Motoa, S. P. (2019). Pensamiento computacional. Revista Educación y Pensamiento, 26(26), 107-111.

Orozco-García, L., & González, C. (2020). Modelo de evaluación basado en evidencia para estimar el desarrollo del Pensamiento Computacional. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E28), 856-869.

Ramos, D., Jiménez, J., del Castillo, A., Acosta, L., Muñoz, M. & Herrera, E. (2020). Computational thinking for teacher training: A systematic review of literature. Proceedings of the 18th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology: Engineering, Integration, And Alliances for A Sustainable Development” “Hemispheric Cooperation for Competitiveness and Prosperity on A Knowledge- Based Economy”, doi:10.18687/ LACCEI2020.1.1.135

Rico, M. J., & Basogain Olabe, X. (2018). Pensamiento computacional: rompiendo brechas digitales y educativas. EDMETIC, 7(1), 26-42. https://doi.org/10.21071/ edmetic.v7i1.10039

Roig-Vila, R., & Moreno-Isac, V. (2020). El pensamiento computacional en Educación. Análisis bibliométrico y temático. Revista De Educación a Distancia (RED), 20(63).

Román-Gonzalez, M., Pérez-González, J. C., & Jiménez-Fernández, C. (2015, October). Test de Pensamiento Computacional: diseño y psicometría general. In Iii congreso internacional sobre aprendizaje, innovación y competitividad (CINAIC 2015) (pp. 1-6).

Torres, M., Salazar, F. G., & Paz, K. (2019). Métodos de recolección de datos para una investigación.

Zapata-Ros, M. (2015). Pensamiento computacional: Una nueva alfabetización digital. Revista de Educación a Distancia (RED), (46).

Zapata-Ros, M. (2019). Pensamiento computacional desenchufado.

Zúñiga, M. E., Rosas, M. V., Fernández, J., & Guerrero, R. A. (2014). El desarrollo del pensamiento computacional para la resolución de problemas en la enseñanza inicial de la programación. Actas del XVI Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación (pp. 340-343). Red de Universidades con Carreras en Informática (RedUNCI)

References

Adell, J. S., Llopis, M. A. N., Esteve, M. F. M., y Valdeolivas, N. M. G. (2019). El debate sobre el pensamiento computacional en educación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1),pp. 171-186. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22303

Basogain, X., Olabe, M. A., Olabe, J. C., Rico, M. J., Rodríguez, L., & Amórtegui, M. (2017). Pensamiento computacional en las escuelas de Colombia: colaboración internacional de innovación en la educación.

Espino Espino, E. E., & cjgonza@ull.es Carina Soledad González González, C. S. (2015). Estudio sobre diferencias de género en las competencias y las estrategias educativas para el desarrollo del pensamiento computacional. Revista De Educación a Distancia (RED), (46). Recuperado a partir de https://revistas.um.es/red/article/view/240171

González-González, C. S. (2019). Estado del arte en la enseñanza del pensamiento computacional y la programación en la etapa infantil.

Inés Friss de Kereki. (2018). MOOC: Computational Thinking (applied) for teachers. 16thLACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology: “Innovation in Education and Inclusion”, 19-21 July 2018, Lima, Peru.

Montes-León, R., Montes-León, H., Pérez-Marín, D., & Hijón-Neira, R. (2020). Mejora del Pensamiento Computacional en Estudiantes de Secundaria con Tareas Unplugged.

Motoa, S. P. (2019). Pensamiento computacional. Revista Educación y Pensamiento, 26(26), 107-111.

Orozco-García, L., & González, C. (2020). Modelo de evaluación basado en evidencia para estimar el desarrollo del Pensamiento Computacional. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E28), 856-869.

Ramos, D., Jiménez, J., del Castillo, A., Acosta, L., Muñoz, M. & Herrera, E. (2020). Computational thinking for teacher training: A systematic review of literature. Proceedings of the 18th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology: Engineering, Integration, And Alliances for A Sustainable Development” “Hemispheric Cooperation for Competitiveness and Prosperity on A Knowledge-Based Economy”, doi:10.18687/LACCEI2020.1.1.135

Rico, M. J., & Basogain Olabe, X. (2018). Pensamiento computacional: rompiendo brechas digitales y educativas. EDMETIC, 7(1), 26-42. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.10039

Roig-Vila, R., & Moreno-Isac, V. (2020). El pensamiento computacional en Educación. Análisis bibliométrico y temático. Revista De Educación a Distancia (RED), 20(63).

Román-Gonzalez, M., Pérez-González, J. C., & Jiménez-Fernández, C. (2015, October). Test de Pensamiento Computacional: diseño y psicometría general. In Iii congreso internacional sobre aprendizaje, innovación y competitividad (CINAIC 2015) (pp. 1-6).

Torres, M., Salazar, F. G., & Paz, K. (2019). Métodos de recolección de datos para una investigación.

Zapata-Ros, M. (2015). Pensamiento computacional: Una nueva alfabetización digital. Revista de Educación a Distancia (RED), (46).

Zapata-Ros, M. (2019). Pensamiento computacional desenchufado.

Zúñiga, M. E., Rosas, M. V., Fernández, J., & Guerrero, R. A. (2014). El desarrollo del pensamiento computacional para la resolución de problemas en la enseñanza inicial de la programación. Actas del XVI Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación (pp. 340-343). Red de Universidades con Carreras en Informática (RedUNCI)

Downloads

Published

2022-02-18

How to Cite

Loaiza Muñoz, J. E. (2022). Computational thinking in the Hernando Vélez Marulanda educational institute: An analytical diagnosis. Miradas, 16(2), 53–61. https://doi.org/10.22517/25393812.25041

Issue

Section

Miradas Journal