Perspectives of rural and technical agricultural education in the post-conflict context: development or alternatives to development?
DOI:
https://doi.org/10.22517/25393812.25180Abstract
The objective of this article is to present a documentary review that allows articulating the reflection on rural education and agricultural technical media in Colombia in the post-conflict context, stressing the relationship with development and the possibilityofthinkingaboutalternatives to development. This academic exercise responds to the interest of the authors to understand the school in its ethical- political role, in order to glimpse horizons for peace in the vast rural areas of the country. The findings make it possible to demonstrate the need to think about the relevance of rural education and agricultural technical secondary education, recognizing the school as a scenario of peace and the leading role of the teacher as an agent of social transformation. The investigation confirms the installation of the developmentalist discourse in the educational processes and in the ways of understanding the transition towards peace. This situation contrasts with the approach given by the Comprehensive Rural Reform of the Havana Agreements, which is committed to a new way of understanding the countryside and the progress of rural communities based on the educational processes organized there. The search for alternatives to development in relationtoeducationglimpseshorizons towards other possible worlds.
Downloads
References
Acevedo, A., Martínez, J. (2016). La agricultura familiar en Colombia. Estudios de caso desde la multifuncionalidad y soporte a la paz. Fondo Editorial ediciones Universidad Cooperativa de Colombia, Corporación Universitaria Minuto de Dios, Agrosolidaria.
Agudelo, N.G. (2013). Educación y desarrollo: para Colombia, ¿una relación con posibilidades de realización sociohistórica? Revista Tecnogestión pp.12-19. Volumen 10 No. 1.
Alzate, F., López, Ángela, Loaiza, D. (2019). Incidencia del modelo pedagógico en la construcción del proyecto de vida de estudiantes de educación media rural. El Ágora USB, 19(1), 95-114. https://doi. org/10.21500/16578031.3494
Arias G. J. (2017). Problemas y retos de la educación rural colombiana. Revista Educación Y Ciudad, (33), 53-62. https:// doi.org/10.36737/01230425. v0.n33.2017.1647
Ballesteros, F. (2017). Estudio de caso: institutos técnicos agropecuarios y forestales, ITAF. Proyecto de responsabilidad social empresarial implementado Por la Fundación Smurfit Kappa Colombia. Consultado el 27 de junio de 2020.
Bautista, M., Gonzáles, G. (2019). Docencia rural en Colombia. Fundación Compartir. https:// www.compartirpalabramaestra. org/documentos/ invescompartir/estudio_ docencia-rual-en-colombia- educar-para-la-paz-en-medio- del-conflicto-armado.pdf
Burbano, N. (2013). Modalidad agropecuaria como alternativa de calidad educativa para el progreso de la población escolar rural de Albán. [tesis de maestría. Universidad de Nariño] Repositorio institucional http://sired.udenar. edu.co/2470/1/89762.pdf
Burgos, A. (2016). Buen vivir con la naturaleza en las instituciones educativas: una necesidad en Boyacá, Colombia. Culturales, 4(2), 185-208.
Castillo, O.L. (2016). ¿Es el posacuerdo un escenario para la construcción de alternativas al desarrollo para Colombia? En dime qué paz quieres y te diré qué campo cosechas. Reflexiones sobre lo rural en los diálogos de La Habana. pp. 55-84 Pontificia Universidad Javeriana.
Cifuentes, J., Rico, S. (2016). Proyectos pedagógicos productivos y emprendimiento en la juventud rural. Revista del Instituto de Estudios en Educación y del Instituto de Idiomas Universidad del Norte no 25, junio diciembre, 2016 ISSN 2145-9444 (electrónica) http://dx.doi.org/10.14482/ zp.25.9795
Colina, L.J., Dudamel, C. (2019). La educación rural como eje nuclear para el desarrollo endógeno sustentable. Revista Arbitrada del CIEG - Centro de Investigación y Estudios Gerenciales ISSN: 2244-8330. Páginas 144-155
Crespo, C. (2018). Semillas y caminos para la educación latinoamericana en tiempos de incertidumbre. http://dx.doi. org/10.18764/2358-4319. v11n3p36-52
Dimas, P., Malagón, L. (2011). Pertinencia de la educación media técnica en Colombia. Perspectivas Educativas – 2011/4/51-65/. http:// revistas.ut.edu.co/index.php/ perspectivasedu/issue/view/92
Perspectivas de educación rural y media técnica agropecuaria en el contexto del posconflicto: ¿desarrollo o alternativas al desarrollo?
Estrada, L. (2017). Desarrollo productivo y equidad en los territorios del posconflicto. https://library.fes.de/pdf-files/ bueros/kolumbien/13680.pdf
Fonseca, R.A. (2018). “Proyectos Pedagógicos Productivos como proyecto de vida de egresados de la IETAD”. Revista Vínculos, vol 15, no 1, enero-junio 2018, 70-79. https://revistas.udistrital. edu.co/index.php/vinculos/ article/view/13137/13896
Foradori, L. (2016). La educación ambiental como herramienta para la concientización y participación ciudadana en el paradigma del buen vivir, frente a la racionalidad capitalista en Latinoamérica. Villa María: Universidad Nacional de Villa María. http://biblio.unvm. edu.ar/opac_css/doc_num. php?explnum_id=718
García, S., Maldonado, D., Acosta, M., Castro, N., Granada, D., Londoño, E., Pérez, J., Rey, C., Rosales, L. y Villalba H. (2016). Caracterización de la oferta de la educación media en Colombia. (Documentos de Trabajo. No. 33). Escuela de Gobierno Alberto Lleras Camargo. https://www.researchgate. net/publication/313701384_ Caracteristicas_de_la_oferta_ de_la_educacion_media_en_ Colombia
Giraldo, E. (2016). Entre el fusil y el tablero [tesis de maestría. Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio Institucional UN. https:// repositorio.unal.edu.co/handle/ unal/57069
Gómez, E. (2019). Memoria biocultural, saberes locales agrícolas de los contextos locales integrados en la educación media técnica agropecuaria. Revista Arbitrada del CIEG. ISSN: 2244-8330 Número 39 septiembre- octubre 2019 [páginas 82-52]. http://www.grupocieg.org/ archivos_revista/Ed.39%20 (82-91)-Gomez%20Eduardo_ articulo_id523.pdf
González, M. (2016). El verdadero fin del conflicto armado: jóvenes vulnerables, educación rural y construcción de la paz en Colombia. Reporte. NOREF. Norwegian Center for Conflict Resolution. https://www.nrc. no/globalassets/pdf/reports/ noref_report_nrc_educacion_ colombia_2016.pdf
Guerrero, E., Rojas, A., Torres, M., Bourdon, N. (2014). Plan prospectivo para el desarrollo agrario en las Regiones colombianas a partir del posconflicto al año 2025. El Ágora USB, 14(2), 397-417.http://hdl.handle. net/10819/7090
Martínez, S., Pertuz, M.C., Ramírez, J.M. (2016). La situación de la educación rural en Colombia, los desafíos del posconflicto y la transformación del campo. https://www. compartirpalabramaestra. org/publicaciones-e- investigaciones/otras- investigaciones/la-situacion- de-la-educacion-rural-en- colombia-los-desafios- del-posconflicto-y-la- transformacion-del
Minteguiaga, A. (2012). Nuevos paradigmas: educación y buen vivir. Movimiento Ciudadano Contrato Social por la Educación en el Ecuador 43-53.
Guido, S. (2011). Alternativas al desarrollo y educación en América Latina. Revista Educación Y Ciudad, (21), 101-112. https://revistas.idep. edu.co/index.php/educacion-y- ciudad/article/view/107
Iguarán, J.M. (2015). Una aproximación a la educación media en Colombia desde 1994 hasta 2015: reflexiones a partir del estado del arte [tesis de maestría, Universidad de La Sabana]. Repositorio institucional. https:// intellectum.unisabana.edu.co/ bitstream/handle/10818/22597/ EDUCACION-MEDIA-EN- COLOMBIA.-ESTADO-DEL- ARTE-2-485.pdf?sequence=1
Moreno, E. (2017). Educación, conflicto y posconflicto en Colombia. Diálogos De Saberes, (46), 125-142. https:// doi.org/10.18041/0124-0021/ dialogos.46.2017.2578
Naranjo, D.C., Carrero, A. (2017). Retos y desafíos de la Educación rural para niños y jóvenes en escenarios de construcción de paz: una mirada desde lo local para la transformación global Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social No. 24, julio-diciembre 2017: pp. 95-120. https://bibliotecadigital. univalle.edu.co/bitstream/ handle/10893/12899/ Prospectiva24-p.95-120- retos%20y%20desafios. pdf?sequence=1&isAllowed=y
Jaramillo, O., Ocampo, A., Osorio, F. (2018). ¿Qué jóvenes rurales deja el conflicto armado colombiano?: Retos en tiempos de posacuerdo. In Vázquez M., Ospina- Alvarado M., & Domínguez M. (Eds.), Juventudes e infancias en el escenario latinoamericano y caribeño actual (pp. 199- 220). Ciudad de Buenos Aires, Argentina: CLACSO. Retrieved November 28, 2020, from http://www.jstor.org/stable/j. ctvfjd17k.12
Lozano, D. (2013). Desarrollo, educación rural y construcción de paz en Colombia. Bogotá. Ediciones Unisalle. Perspectivas de educación rural y media técnica agropecuaria en el contexto del posconflicto: ¿desarrollo o alternativas al desarrollo?
Neira, A. (2019). Emergencias de una economía feminista. Etnografía multilocal de las prácticas de cuidado propuestas por las FARC en los espacios territoriales de capacitación y reincorporación de Icononzo (Tolima) y Mutatá (Urabá). https://www.ucentral.edu. co/noticentral/andrea-neira- cruz-primer-lugar-del-premio- jorge-bernal?fbclid=IwAR2d P5nEPCPfW_0UvSCEDQ7H BasPJaRtvn_NbDyIAm-f9_ ZCwjQhHbfmEY8
Oficina del Alto Comisionado para la Paz. Acuerdo final para la terminación del conflicto y la construcción de una paz estable y duradera 24.11.2016. http://www. altocomisionadoparalapaz.gov. co/procesos-y-conversaciones/ Documentos%20 compartidos/24-11- 2016NuevoAcuerdoFinal.pdf
Osorio, J.J. (2016). La escuela en escenarios de conflicto: daños y desafíos. Hallazgos, 13(26), 179-191. https://dx.doi. org/10.15332/s1794- 3841.2016.0026.07
Ospina, D. A., López, S., Burgos, S.B., Madera, J.A. (2018). La paz entre o urbano e o rural: imaginarios de paz de niños y niñas sobre el posconflicto en Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(2), 943- 960. https://dx.doi. org/10.11600/1692715x.16220
Pabón, N., Izarra, D. (2018). La Práctica Pedagógica en Instituciones Técnicas del Sector Rural de Colombia. Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Gestión, 1 (2). http:// scmjournals.com/ojs/index. php/jscmrr/article/view/20
Pacheco, C. (2016). Impacto económico de la violencia armada sobre la producción campesina, caso municipios zona de distensión departamento del Meta, Colombia (1991- 2014). Revista Lebret, 8. Bucaramanga, Colombia: Universidad Santo Tomás, pp. 93 – 123. ISSN: 2145-5996. http://revistas.ustabuca.edu. co/index.php/LEBRET/article/ view/1688/1303
Pineda, M.C., Suaza, D.E. (2017). Una reflexión crítica de la educación rural desde la experiencia propia, hacia un proceso que promueva la resignificación de la identidad campesina y el arraigo al territorio [tesis de maestría Universidad de Antioquia]. http:// bibliotecadigital.udea.edu. co/bitstream/10495/10063/1/ PinedaMaria_2018_ educacionrural.pdf Revista de Investigación miradas 61 Universidad Tecnológica de Pereira
Parra, A., Mateus, J. y Mora, Z. (2018). Educación rural en Colombia: el país
olvidado, antecedentes y perspectivas en el marco del posconflicto. Nodos y Nudos, 6 (45), 52-65. doi:10.17227/nyn.vol6.num45- 8320
Pinedo, E., Ahue, R., Coello, S. (2018). Fortalecimiento de la modalidad agropecuaria en la institución educativa José Celestino Mutis de Puerto Nariño, Amazonas (tesis de maestría, Universidad Pontificia Bolivariana). https://repository. upb.edu.co/bitstream/ handle/20.500.11912/4094/ FORTALECIMIENTO%20 DE%20LA%20 MODALIDAD%20 AGROPECUARIA%20 EN%20LA. pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pita, L. A., González, W. (2016). La nueva ruralidad en la educación: percepciones de la comunidad académica universitaria de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Revista De InvestigaciónY Ambiental,145-155. org/10.22490/21456453.1564 Agraria 7(2), https://doi.
Ramírez, A. (2015). Educación, pedagogía y desarrollo rural; ideas para construir la paz. Bogotá: Ecoe Ediciones.
Rivera, A, A. (2015). Estado del arte sobre la escuela rural: Una perspectiva desde los vínculos entre escuela y comunidad. Itinerario Educativo, 65, 99- 120.
Ruiz C. C. (2017). El estado del campo colombiano para la Reforma Rural Integral. El caso de Antioquia. Estudios Políticos (Universidad de Antioquia), 50, pp. 303-325. DOI: 10.17533/ udea.espo.n50a16
Saavedra, O. (2017). El discurso del desarrollo y las nuevas ruralidades en América Latina. Revista Criterio Libre Jurídico. https://revistas. unilibre.edu.co/index.php/ criteriojuridico/article/ view/1605/4900
Salgado, C. (2014). Colombia: Estado actual del debate sobre desarrollo rural (1a ed.). Desde abajo.
Sánchez, E., Sánchez, V. (2018). La paz y la solución al problema del campo en Colombia: un análisis comparado entre el Acuerdo de Paz y el Plan Nacional de Desarrollo. file:///C:/Users/ Windows/Downloads/Dialnet- LaPazYLaSolucionAlProb lemaDelCampoEnColomb ia-6389578.pdf
Sandoval, M.A. (2019). Perspectivas de la educación ambiental y agrícola como paradigma educativo ecológico-productivo. www. revistanegotium.org.ve / núm. 43 (año 15) pág. 43-63. http:// www.revistanegotium.org/ pdf/43/art3.pdf DOI: https://doi. org/10.14483/2322939X.13137 Perspectivas de educación rural y media técnica agropecuaria en el contexto del posconflicto: ¿desarrollo o alternativas al desarrollo?
Sepúlveda, C.M., Monsalve, C.A. (2017). Bases Epistemológicas, Pedagógicas y Metodológicas para la Construcción de un Programa de Formación Sobre Gestión de Alternativas al Desarrollo. Tomado de: Memorias del Congreso Internacional de Educación para el Desarrollo en perspectiva Latinoamericana. I Congreso - Convergencias y divergencias. Hacía educaciones y desarrollos otros.; capítulo III, ponencia 2. Págs. 282-297.
Serna, J.M., y Patiño, S. (2018). Educación y desarrollo humano en los contextos rurales. Revista Temas III (12), 189-200. https:// doi.org/10.15332/rt.v0i12.2042
Trujillo, I. P. (2014). Reformas agrarias en Colombia: experiencias desalentadoras y una nueva iniciativa en el marco de los Acuerdos de Paz en la Habana. Ensayos De Economía, 24(45), 35- 60. https://revistas.unal.edu. co/index.php/ede/article/ view/50431
Trujillo, L., Cardona, S. (2018). La educación rural en escenarios de paz y posconflicto. Un acercamiento al estado del arte. Campos en Ciencias Sociales. Vol. 7, n° 2. pp. 175-218. DOI: https://doi. org/10.15332/25006681.4288
Vargas, L. D. (2017). Lineamientos para la educación rural en el posconflicto: Marco del acuerdo de paz Colombia 2016. Hojas Hablas, (14), 123-130. https:// doi.org/10.29151/hojasyhablas. n14a9
Vargas, L. (2018). La educación media técnica y su articulación con la educación superior en el departamento de Bolívar 2010- 2015. https://revistas.uniandes. edu.co/doi/pdf/10.13043/ dys.72.5
Velásquez, P. A. y Tangarife, L. A. (2019). Los maestros de escuelas rurales como agentes en procesos de postconflicto. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15 (2), 180-207. http://vip.ucaldas.edu. co/latinoamericana/downloads/ Latinoamericana15(2)_9.pdf
Downloads
-
Vistas(Views): 415
- PDF (Español (España)) Descargas(Downloads): 325