Resignificación de las prácticas pedagógicas: la reflexión docente y su implicación con la primera infancia
DOI:
https://doi.org/10.22517/25393812.25198Abstract
The research work assumes the analysis, resignification and reflection generated from the teaching pedagogical practice to the teaching and learning process of children in early childhood according to the initial education policies, it seeks to determine the pedagogical skills that give meaning to the practice and the impact on the target population, responding to the fourth objective of sustainable development, quality education.
Part of a qualitative and interpretive approach, based on the socio-constructivist model permeated by spaces with a pedagogical sense, establishing categories of interpretation and data results through the design and execution of a classroom project, allowing teaching actions to be considered from a cyclical process reflection-action-reflection.
According to the results obtained, it is established that the teacher makes a deep and pertinent reflection of his professional work, describe it, explain it and argue it in an effective and analytical way for the transformation of initial education.
Keywords: Pedagogical environments, Teaching-learning, Professional practice, Early childhood, Teacher reflection.
Downloads
References
Borja, Q. (2018). Pedagogía Reggio Emilia para niños o cómo aprender mediante la observación.
Burshan, S. (2006). “Una mirada reflexiva hacia la cultura de la infancia” . Bogota: equidad para la infancia.
Cagliari, P., Castagnetti, M., Giudici, C., Rinaldi, C., Vechi, V., & Moss, P. (2016). Loris Malaguzzi y las Escuelas de Reggio Emilia. Madrid, España: Morata S.L
Dewey, John (1998). ¿Qué es pensar? y Análisis del pensamiento reflexivo en Cómo pensamos. Nueva exposición de la relación entre el pensamiento reflexivo y proceso educativo. Barcelona: Paidós.
Díaz Barriga, Ángel. (septiembre-diciembre, 2013), Secuencias de aprendizaje. ¿Un problema del enfoque de competencias o un reencuentro con perspectivas didácticas? Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, vol. 17, núm. 3, pp. 11-33 España, Universidad de Granada Granada.
Edwards, C. G. (2001). La educación infantil en. Barcelona: Octaedro. (1 ed.).
García, B., Loredo, J., Luna, E. y Rueda, M. (2008). Modelo de evaluación de competencias docentes para la educación media y superior. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(3), 124-136.
Gutiérrez G. Buritica A. y Rodríguez (2011). El socio-constructivismo en la enseñanza y el aprendizaje escolar. Pereira, Universidad Tecnológica de Pereira.
Gutiérrez Giraldo, m.c. y zapata Saldarriaga, M.T. (2009). Los Proyectos de Aula, una estrategia pedagógica para la Educación. Red Alma Mater. Pereira. Págs. 79-90
La Cueva, Aurora. (1998). La enseñanza por proyectos: ¿mito o reto? Revista Iberoamericana de Educación, (16), 165-187
Ministerio de educación. Bases curriculares para la educación inicial y preescolar.
Ministerio de educación. Estrategia de atención integral a la primera infancia. U modo de concebir, comprender y actuar.
Ministerio de educación nacional. República de Colombia. Estándares básicos de competencias ciudadanas.
Schön, Donald (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Editorial Paidós, Barcelona.
Downloads
-
Vistas(Views): 662
- PDF (Español (España)) Descargas(Downloads): 595