ICT in university education during the COVID-19 pandemic: Perspectives of Communication students in Peru


Authors

DOI:

https://doi.org/10.22517/25393812.25246

Abstract

The COVID-19 pandemic had repercussions by opting for virtuality as the only option for coping with the righttoeducation.Thisarticlepresents the results of a mixed approach research that included surveys (n=100) and two focus groups to university students of the Communication career of two

8 miradas ISSN digital No 2539-3812 Universidad Tecnológica de Pereira

higher education institutions in Lima, Peru, utilizing the findings to analyze the use of ICT in the development of classes according to their perspective in the context of COVID-19.

The findings reflect difficulties relatedtoequipmentandinfrastructure, especially in practical classes (workshops), the importance of the affective relationship between students and teachers for an optimal development of classes, as well as the sharing of personal information that can affect their privacy. The participants propose suggestions for improvement so that virtuality continues to be part of the educational process despite the return to in person classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albarello, F. J., Arri, F. H., & García Luna, A. L. (2021). El uso del smartphone para la gestión del trabajo colaborativo en estudiantes de educación superior argentina durante la pandemia del COVID-19. Contratexto, (36), 65-85. https:// doi.org/10.26439/contratexto2021. n036.5195

Assinnato, G., Mateus, J., & Novomisky, S. (2018). Las TIC en la enseñanza universitaria de la Comunicación: usos, sentidos y representaciones en dos universidades de Argentina y del Perú. Communication Papers (Media Literacy and Gender Studies), 7(14), 49-64. https:// communicationpapers.revistes.udg. edu/communication-papers/article/ view/22275/26032

Beltrán-Flandoli, A. M., Pérez-Rodríguez, A., & Mateus, J.C. (2022). YouTube como ciberaula. Revisión crítica de su uso pedagógico en la Universidad Iberoamericana. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 26(1). https://doi.org/10.5944/ ried.26.1.34372

Benítez, E. , Marquina, R. (2016). El uso del WhatsApp para el acompañamiento y fomento del trabajo colaborativo en cursos virtuales de educación continua. Revista Eduweb, 12 (1), 21-32 Accesible en: https:// dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=7801360

BID (2021). Educación a distancia, semipresencial o presencial. ¿Qué dice la evidencia? Hablemos de Política Educativa. América Latina y el Caribe. División de Educación – Sector Social. http://dx.doi. org/10.18235/0002998

Chaparro, B. (2021). Las nuevas prácticas digitales de docentes de cursos artísticos en la educación superior en Latinoamérica a raíz de la pandemia COVID-19: Aproximaciones y experiencias. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 1(2), 29– 40. https://doi.org/10.51660/ripie. v1i2.36

Elizondo Hernández, Y., Caballero Poo, C., Rodríguez Fernández, M., & Jiménez Ramírez, I. (2014). Influencia de la comunicación afectiva en el proceso de enseñanza- aprendizaje. Revista Médica Electrónica, 30(6), 783-788. http:// revmedicaelectronica.sld.cu/index. php/rme/article/view/571

Espinel Rubio, G. A., Hernández Suarez, C. A., Prada Núñez, R. (2021). WhatsApp vs. campus virtual institucional en tiempos de COVID-19. Percepción de los estudiantes de comunicación social. Revista Boletín Redipe, 10(10), 519–533. https://doi.org/10.36260/ rbr.v10i10.1510

Estrada-Araoz, E. G., Gallegos-Ramos, N., Mamani-Uchasara, H., & Huaypar-Loayza, K. (2020). Actitud de los estudiantes universitarios frente a la educación virtual en tiempos de la pandemia de COVID-19. Revista Brasileira De Educação Do Campo, 5, e10237. https://doi.org/10.20873/uft.rbec. e10237

Fardoun, H., González-González, C. S., Collazos, C. A., & Yousef, M. (2020). Estudio exploratorio en Iberoamérica sobre procesos de enseñanza-aprendizaje y propuesta de evaluación en tiempos de pandemia. Revista Education in the Knowledge Society (EKS),21,17.1- 17.9. https://repositorio.grial.eu/ bitstream/grial/2091/1/23537- 79772-1-SM.pdf

Figallo, F. Gonzaléz, M., Diestra, V. (2020) Perú: Educación superior en el contexto de la pandemia por el COVID-19. Revista de educación superior en América Latina, 8, 20-28. http://rcientificas.uninorte. edu.co/index.php/esal/article/ view/13404/214421444832

García, A., Angarita, J., & Velandia, C. (2013). Implicaciones pedagógicas del uso de las TIC en la educación superior. Revista de Tecnología, 12(3),36-56. https://dialnet.unirioja. es/servlet/articulo?codigo=6041545

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw- Hill - Interamericana editores.

Huergo, J. (2000). Tecnologías y educación. Interrogaciones desde la trama entre cultura y política. Revista Razón y Palabra,16, (4), http://www.razonypalabra.org.mx/ anteriores/n16/jhuergo16.html

Indecopi abrió investigación a UPC por exigir IPAD a sus estudiantes. (18 de agosto de 2020). Perú21.https:// peru21.pe/lima/indecopi-abrio- investigacion-upc-exigir-ipad- estudiantes-200559-noticia/

Instituto Nacional de Estadística e Informática (2019). Encuesta Nacional de Hogares (ENAHO). Lima: INEI. https://www. datosabiertos.gob.pe/dataset/ encuesta-nacional-de-hogares- enaho-2019-instituto-nacional- de-estad%C3%ADstica-e- inform%C3%A1tica-inei

López-Golán, M., Costa-Sánchez, C., & Puentes-Rivera, I. (2022). Educación superior en comunicación audiovisual: Desafíos de la virtualidad en tiempos de COVID-19. ADResearch ESIC International Journal of Communication Research, 27 (27), e197. https://doi.org/10.7263/ adresic-27-197

Mateus, J.-C., Andrada, P. (2021). Docentes frente al COVID-19: cambios percibidos en Chile y Perú. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 14, 1–25. https://doi.org/10.11144/ Javeriana.m14.dfcc

Ministerio de Educación del Perú (2021). El sistema educativo peruano frente al COVID-19. -MINEDU, Dirección General de Educación Superior Universitaria. https://www. minedu.gob.pe/conectados/pdf/ el-sistema-universitario-peruano- frente-al-covid19.pdf

Nieto, O. (2016). Las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en la formación de los profesionales de la comunicación social. Revista Extramuros NS, 0(26). http://saber. ucv.ve/ojs/index.php/rev_exm/ article/view/10524

Pellicer Jordá, M. T. (2014). La importancia de la tecnología para el ámbito de la comunicación. Historia y Comunicación Social, 18, 481-489. https://doi.org/10.5209/ rev_HICS.2013.v18.43982

Resolución Legislativa N°30220. Por medio del cual se expide la Ley Universitaria. 9 de julio de 2014.

Resolución Viceministerial N° 081-2020-MINEDU. Por medio del cual se expiden las Disposiciones para la prevención, atención y monitoreo ante el Coronavirus (COVID-19) en universidades a nivel nacional. 12 de marzo de 2020.

Suasnabas-Pacheco, L., Avila-Ortega, W., Díaz-Chong, E., & Rodríguez- Quiñonez, V. (2017). Las Tic en los procesos de enseñanza y aprendizaje en la educación universitaria. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 3(2), 721-749. https://dialnet.unirioja.es/ servlet/articulo?codigo=6326781

Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria (2020). II Informe bienal sobre la realidad universitaria peruana. Lima: SUNEDU. https://cdn.www.gob. pe/uploads/document/file/1230044/ Informe%20Bienal.pdf

Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria (2021). III Informe bienal sobre la realidad universitaria peruana. Lima: SUNEDU. https://www.gob.pe/ institucion/sunedu/informes- publicaciones/2824150-iii- informe-bienal-sobre-la-realidad- universitaria-en-el-peru

Toyama, K. (2011). There Are No Technology Shortcuts to Good Education. Educational Technology Debate: Exploring ICT and Learning in Developing Countries https://edutechdebate.org/ict-in- schools/there-are-no-technology- shortcuts-to-good-education/

Universidad Latina de Costa Rica. (09 de julio de 2020). ¿Qué son las TIC y para qué sirven?. https://www. ulatina.ac.cr/articulos/que-son-las- tic-y-para-que-sirven

Vidal Ledo, M., Carnota Lauzán, O., & Rodríguez Díaz, A. (2018). Tecnologías e innovaciones disruptivas. Educación Médica Superior. 33(1). http://www.ems.sld. cu/index.php/ems/article/view/1745

Yezers’ka, L. & Zeta de Pozo, R. (2017). Integración de la cultura digital en la formación de comunicadores en Perú. Comhumanitas: revista científica de comunicación, 8(1), 61-80.Recuperado de http://www. comhumanitas.org/index.php/ comhumanitas/article/view/125

Downloads

Published

2022-12-18

How to Cite

Castañeda-Maizel, A.-J., Tito-Estevez, H.-K., & Mateus, J.-C. (2022). ICT in university education during the COVID-19 pandemic: Perspectives of Communication students in Peru. Miradas, 17(2), 7–24. https://doi.org/10.22517/25393812.25246

Issue

Section

Miradas Journal