Community design of bioethics courses in a new state university. Experience at the Universidad Regional de O ́Higgins (Chile)
DOI:
https://doi.org/10.22517/25393812.25280Abstract
The teaching staff in charge of bioethics in health careers at the Universidad Regional Estatal de O’Higgins, Chile (UOH) describes how they implemented the bioethics course syllabus at the start of academic activities. The value of this work is that the syllabus responded to local needs, with input from relevant stakeholders and first-time students who completed the academic semester. The qualitative research was carried out taking that year’s cohort. Through a survey, it sought to identify the formative needs in bioethics of the local community so that the professors could redesign the courses. Based on the results, staff reoriented the primary bioethics contents of the first version of the course, enabling training in the problems of the multicultural and rural profile of the region.
Downloads
References
Arora, Amit Kumar; Srinivasan, R.. Impact of Pandemic COVID-19 on the Teaching – Learning Process : A Study of Higher Education Teachers. Prabandhan: Indian Journal of Management, [S.l.]; 2020. p. 43-56. Available at: http://www.indianjournalofmanagement.com/index.php/pijom/article/view/151825Date accessed: 10 Oct. 2021. doi:10.17010/pijom/2020/v13i4/151825
Bécares, A. E. Enseñanza de la bioética en las facultades de medicina;¿ qué se está haciendo mal?. Atención Primaria; 2020. Vol 52(1), 58- 65
Bosch-Barrera, J., García, H. C. B., Capellà, D., VILA, C. D. C., Farrés, R., Quintanas, A., ... & Brunet, J. Enseñar bioética a estudiantes de medicina mediante el aprendizaje basado en problemas (ABP). Cuadernos de Bioética; 2015. 26(2), 303-309
Couceiro-Vidal, A. Enseñanza de la bioética y planes de estudios basados en competencias. Educación médica; 2008. 11(2), 69-76.
Figueroa, G. Responsabilidad profesional: máximos, mínimos, excelencia y veracidad. Rev. méd. Chile; 2006. 134(2), 251-257.
Gaudlitz, M. Encantar a los alumnos en la bioética: el método socrático. Rev Educ Cienc Salud; 2008. 5(1), 41-44.
Giannini, Humberto, Fuentes, Juan José, Hamamé, Eva, Álvarez, Isabel y Gardella, Nicole. Experiencia moral y acción comunicativa. Revista de filosofía; 2008. 64 ,5-15. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-43602008000100001
Gobierno de Chile. 2021.Disponible en https://www.gob.cl/regiones/region-de-ohiggins/
Hernandez, Vyera. Equilibrio trabajo-familia, bienestar subjetivo y percepción de equidad de género, en funcionarios y funcionarias del Servicio de Salud Pública, de la Región del Libertador Bernardo O’Higgins. Tesis para optar título de psicóloga Universidad de Talca. 2019. Disponible en: http://dspace.utalca.cl/bitstream/1950/11857/5/20190046.pdf
Jeffrey W. Redinger, Paul B. Cornia, Tyler J. Albert; Teaching During a Pandemic. J Grad Med Educ 1 August 2020; 12 (4): 403–405. doi: https://doi.org/10.4300/JGME-D-20-00241.1 Disponible en: https://meridian.allenpress.com/jgme/article/12/4/403/445476/Teaching-During-a-Pandemic
Júdez, J., & Gracia, D. La deliberación moral: el método de la ética clínica. Medicina clínica; 2001.117(1), 18-23
López, D. A., & Ahués, E. T.Ámbitos estratégicos para el desarrollo de universidades. Análisis de un caso. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. 2021. DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2838
Moorhouse, BL, Wong, KM Combinando tecnologías digitales asincrónicas y sincrónicas y enfoques de instrucción para facilitar el aprendizaje remoto. J. Comput. Educ; 2021. https://doi.org/10.1007/s40692-021-00195-8 Disponible en https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs40692-021-00195-8#citeas
Naranjo Muñoz, M. L., & González Cárdenas, C. E. Experiencia de la enseñanza de la bioética en el modelo de educación a distancia. Memorias; 2018. (1). https://doi.org/10.22490/25904779.2895
Ortega, J. M. M. Dramatización del conocimiento: simulaciones en el contexto de los estudios jurídico-laborales de grado y de posgrado. Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa (REJIE Nueva Época); 2018. (17), 81-98.
Rodríguez Yunta, Eduardo, Valdebenito Herrera, Carolina, & Lolas Stepke, Fernando.Enseñanza virtual de la bioética: desafíos. Acta bioethica, 14; 2008. (1), 47-53. https://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2008000100006
Sierra, ML y Tao, HB. Pasividad ética entre eficiencia máxima y mínima. Rev. latinoam. bioét; 2016. 16(31-2), 70-81
Soto, L. L. Enseñanza de la Bioética en la Educación Universitaria. Apuntes de Bioética; 2019. 2(1), 56-65.
Soto, P. G., & Gilberto, C. T. Planificación estratégica participativa en salud; Desde la investigación acción a la gobernanza colectiva. en: https://www.clacso.org/actividad/presentacion-del-libro-procesos-y-metodologias-participativas-reflexiones-y-experiencias-para-la-transformacion-social-institucionalizacion-de-la-participacion/ .2020
Vidal, S. M. Nuevas y viejas preguntas en la educación en bioética. En Vidal SM, editora. La educación en bioética en América Latina y el Caribe: experiencias realizadas y desafíos futuros [Internet]. Montevideo: Unesco; 2012. P. 15-35.
Warmling, Cristine Maria, Pires, Fabiana Schneider, Baldisserotto, Julio, & Levesque, Martiné. La enseñanza de la bioética: evaluación de un objeto virtual de aprendizaje. Revista Bioética; 2016. 24 (3), 503-514. https://doi.org/10.1590/1983-80422016243150
Downloads
-
Vistas(Views): 136
- PDF (Español (España)) Descargas(Downloads): 90