Technological projects as a possibility for curricular integration and revitalization
DOI:
https://doi.org/10.22517/25393812.25443Abstract
The present document presents the findings in relation to the results of the intervention of the training process in pedagogical practice of the Bachelor of Technology and Informatics (LTI) program of the Catholic University of Manizales (UCM). In this sense, the pedagogical practice aims to consolidate graduates with a global vision of the world and that can respond to the needs and expectations of the community by virtue of the three substantive functions that the university exposes such as: social projection, research and teaching. The objective of the project was to implement technological projects in order to promote the mainstreaming of technology and informatics with other areas of knowledge to strengthen comprehensive training. A qualitative methodology was implemented with a focus on the case study. The results showed that aspects such as motivation, Interest and critical thinking were some of the parameters that students pointed out when referring to learning through research projects articulated between different areas from analysis and understanding of context. As a conclusion, it was found that the students presented interest and approach to the contents when they began to incorporate educational proposals from the incorporation of technological projects articulating projects as areas such as mathematics, natural sciences and social sciences.
Downloads
References
Agudelo Marín, A., Duque Giraldo, D., & Isaza Marín, Y. V. (2021). La educatrónica como elemento que fortalece el pensamiento científico y tecnológico en el área de tecnología e informática. Revista De Investigaciones UCM, 19(34), 23–40. https://doi.org/10.22383/ri.v19i34.137.
Agudelo-Marín, A., Giraldo, D. D., y Marín, Y. V. I. (2021). La educatrónica como elemento que fortalece el pensamiento científico y tecnológico en el área de tecnología e informática. Revista de Investigaciones UCM, 19(34), 23-40. http://dx.doi.org/10.22383/ri.v19i34.137.
Alzate-Gallego, Y., & Largo-Taborda, W. A. (2020). La narrativa transmedia en entornos de reconocimiento social. En La investigación como herramienta para el desarrollo científico y tecnológico (1.a ed., Vol. 18, pp. 365-385). Editorial EIDEC. https://doi.org/10.34893/n5577-8798-0872-b.
Alzate-Gallego, Y., Parra-Bernal, L. R., Canales Reyes, R., & Morales, M. J. (2021). Apropiación de las competencias digitales en educación superior. En Depósito de Investigación Universidad de Sevilla (idUS) [Ponencia]. Ciudadanía digital, desigualdades y transformación en América Latina y el Caribe: Memorias, Argentina. https://hdl.handle.net/11441/133942.
Arias Obando, D. (2023). Afectación de los procesos comunicativos de orden corporal en el contexto de aprendizaje por la mediación tecnológica. Miradas, 18(1), 116–134. https://doi.org/10.22517/25393812.25228.
Asencio, E. N., García, E. J., Redondo, S. R., & Thoilliez, B. (2017). Fundamentos de la investigación y la innovación educativa. La Rioja, Spain: Unir Editorial.
Baque, L., Elixer, P., Salas, R., & Vásquez, E. (2020). Uso de las TIC en la educación superior. Revista Clake Education, 1(6), 1–15. http://revistaclakeeducation.com/ojs/index.php/Multidisciplinaria/article/view/56.
Campos Hernández, M. A. (2020). Investigar la educación: El compromiso de saber (1.a ed.). Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.192.241:8080/jspui/handle/IISUE_UNAM/575.
Chaverra Rodríguez, L. M., Castro Muñoz, A. M., Parra Bernal, L. R., Herrera Gaviria, C. P., & Restrepo Arango, R. (2018). Masculino y femenino: modos diversos con los que se tejen la igualdad y la asociación. En L. M. Chaverra Rodríguez & E. A. Arango Zuleta (Eds.), Educar desde y entre identidades diversas (1.a ed., pp. 15–44). Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente.
Duque-Cardona, V., & Largo-Taborda, W. A. (2021). Desarrollo de las competencias científicas mediante la implementación del aprendizaje basado en problemas (ABP) en los estudiantes de grado quinto del instituto universitario de Caldas (Manizales). Panorama, 15(28), 143–156. https://doi.org/10.15765/pnrm.v15i28.1821.
Garay, L. (2000). Investigar en educación hoy, es intervenir. Cuadernos de educación, (1), 19-23.
Giraldo-Gómez, O., Zuluaga-Giraldo, J. I., & Naranjo-Gomez, D. (2020). La proyección social una apuesta desde el acompañamiento pedagógico. Praxis, 16(1), 77–84. https://doi.org/10.21676/23897856.3033.
Giraldo-Gómez, O., Zuluaga-Giraldo, J., Jaramillo-Echeverry, A. y Vargas-Aguirre, J. (2019). Prácticas pedagógicas que contribuyen a la construcción de una mejor ciudadanía. Revista de Investigaciones UCM, 19(34), 81-91. http://dx.doi.org/10.22383/ri.v19i34.140.
Gómez González, F. J., Durlan, C., Cáceres Gómez, S., & Mendizábal, G. A. (2008). La participación pública en el contexto de los proyectos tecnológicos. Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, 4(10), 139-157. http://www.scielo.org.ar/pdf/cts/v4n10/v4n10a09.
Gutiérrez, M., Gil, H., Zapata, M., Parra-Bernal, L. R., & Cardona, C. (2018). Uso de las herramientas digitales en la enseñanza y el aprendizaje universitario. Centro Editorial Universidad Católica de Manizales (UCM). http://hdl.handle.net/10839/2481.
Largo-Taborda, W. A., Gutierrez-Giraldo, M. M., & Hurtado Vinasco, K. S. (2022). Los proyectos tecnológicos y el cuidado del medio ambiente: una mirada desde la proyección social. En La investigación científica en diversas ciencias (1.a ed., Vol. 15, pp. 270–289). Editorial EIDEC. https://doi.org/10.34893/o5438-7720-2889-r.
Largo-Taborda, W. A., López López, A. J., Flórez Estrada, J. F., López Ramirez, M. X., & Gutierrez Giraldo., M. M. (2022). La relación entre la práctica docente en las escuelas normales superiores del departamento de Caldas y los resultados de las pruebas saber 11. En La investigación científica en diversas ciencias. (1.a ed., Vol. 15, pp. 241–269). Editorial EIDEC. https://doi.org/10.34893/o5438-7720-2889-r.
Largo-Taborda, W. A., López-Ramírez, M. X., Guzmán Buendía, E. M., & Posada Hincapié, C. A. (2022). Colombia y una educación en emergencia: innovación, pandemia y TIC. Actualidades Pedagógicas, 1(78), 3. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss78.3.
Largo-Taborda, W. A., Zuluaga-Giraldo, J. I., López Ramírez, M. X. y Grajales Ospina, Y. F. (2022). Enseñanza de la química mediada por TIC: un cambio de paradigma en una educación en emergencia. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía,15(2), 261-288. https://doi.org/10.15332/25005421.6527.
Latapí, P. (1994). Educación y justicia: términos de una paradoja (No. 370 L38).
Losada-Sierra, M., & Villalba Gómez, J. A. (2021). La pandemia y los retos para la educación. Academia Y Virtualidad, 14(1), 9-11. https://doi.org/10.18359/ravi.5784.
Marín-Cano, M. L.; Parra-Bernal, L. R.; Burgos-Laitón, S. B.; Gutiérrez-Giraldo, M. M. (2019). La práctica reflexiva del profesor y la relación con el desarrollo profesional en el contexto de la educación superior. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 15(1),154-175. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134157920009.
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá: Ministerio de Educación Educativa.
Olarte-Olarte, M. E. (2022). Educación virtual en la educación superior: un estado del arte. Panorama, 16(31), 104–124. https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i31.3346.
Orozco Duque, M. I., Zuluaga Giraldo, J. I., Montoya Duque, L. S., Largo Taborda, W. A., & García Posada, J. A. (2022). Acompañamiento pedagógico mediante el clown educador como oportunidad de transformación: seguimiento, clown y educación. Plumilla Educativa, 30(2), 143–192. https://doi.org/10.30554/pe.2.4748.2022.
Parra-Bernal L. R., Menjura Escobar M. I., Pulgarín Puerta L. E., & Gutiérrez M. M. (2021). Las prácticas pedagógicas. Una oportunidad para innovar en la educación. Latinoamericana de Estudios Educativos, 17(1), 70-94. https://doi.org/10.17151/rlee.2021.17.1.5.
Parra-Bernal, L. R., & Agudelo Marín, A. (2020). Innovación en las prácticas pedagógicas mediadas por TIC. En R. Canales Reyes & C. Herrera Carvajal (Eds.), Acceso, democracia y comunidades virtuales: apropiación de tecnologías digitales desde el Cono Sur (1.a ed., pp. 51–64). Universidad de los Lagos.
Parra-Bernal, L. R., & Agudelo-Marín, A. (2022). Innovación educativa: reflexiones y desafíos de las prácticas con uso de TIC. Centro Editorial UCM. https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/4034.
Parra-Bernal, L. R., Canales, R., Alzate-Gallego, Y., & Morales, M. J. (2021). Aproximación conceptual acerca de las competencias digitales docentes y las dimensiones para evaluarlas en educación superior [Digital]. En Convergencia entre educación y tecnología: hacia un nuevo paradigma (Eudeba, pp. 352-356). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8259115.
Parra-Bernal, L., & Agudelo Marín, A. (2021). Contexto de la innovación educativa en la Universidad Católica de Manizales, Colombia. En R. Canales Reyes & C. Pérez Guarda (Eds.), Formando Profesores para el Sur: Diálogos latinoamericanos en torno a la Formación Inicial Docente desde la Universidad de Los Lagos (1.a ed., pp. 131–149). Universidad de Los Lagos.
Parra-Bernal, L., & Rengifo Rodríguez, K. (2021). Prácticas Pedagógicas Innovadoras Mediadas por las TIC. Educación, 30(59), 1–20. https://doi.org/10.18800/educacion.202102.012.
Pérez Torres, M. L., & Hernández Arteaga, I. (2018). La tecnología: un aliado en el aula. Miradas, 1(1), 162–176. https://doi.org/10.22517/25393812.18891.
Poveda Pineda, D. F., Roberto Duarte, D. Y. & Otálora Calderón, B. Y. (2017). Didáctica de la tecnología e informática para la educación básica a través de proyectos. Rastros y Rostros del Saber, 2(3), 34-41. http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2402.
Restrepo Gómez, B. (2009). Investigación de aula: formas y actores. Universidad de Antioquia, Facultad de Educación. http://hdl.handle.net/10495/3498.
Ruiz-Torres, M. Z., Restrepo Valencia, L. P., & Zuluaga Giraldo, J. I. (2018). Percepción del desempeño profesional, académico y social de la Práctica Pedagógica investigativa: una experiencia de la Universidad Católica de Manizales-UCM. Revista Practicum, 3(2), 22-40. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v3i2.9864.
Saavedra Bautista, C. E., & Salcedo Plazas, L. A. (2015). Rendimiento académico en función del estilo de aprender en estudiantes universitarios. Miradas, 1(13). https://doi.org/10.22517/25393812.12121.
Suárez, O. J., Hernández Barbosa, R., Lizarão Osorio, J. del C., & Orjuela Osorio, C. P. (2021). La evaluación en tiempos del COVID-19: una mirada desde los docentes. Academia Y Virtualidad,14(2), 31-43. https://doi.org/10.18359/ravi.5365.
Tamayo Alzate, O. E., Zona López, J. R. y Loaiza Zuluaga, Y. E. (2016). La metacognición como constituyente del pensamiento crítico en el aula de ciencias. Tecné, Episteme y Didaxis: TED. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/4849.
Tinoco-Giraldo, H., & Zuluaga Giraldo, J. I. (2019). Evaluación de la percepción del impacto de las prácticas académicas: una mirada desde los escenarios de aprendizaje. Lúmina, 20, 30–53. https://doi.org/10.30554/lumina.20.3371.2019.
Trujillo, Á. A. L., Zuluaga-Giraldo, J. I., Ramírez, D. A. O., & Osorio, D. A. O. (2021) Cierre/apertura: nuevas posibilidades socioeducativas en la construcción de paz. [Digital]. En Experiencias socioeducativas y desarrollo del potencial creativo para la construcción de la paz (1.a ed., pp. 138-153). https://www.ucm.edu.co/experiencias-socioeducativas-y-desarrollo-del-potencial-creativo/.
Valbuena Duartea, S., Medina GüetteA. P., & Teherán Barranco, V. S. (2021). Empoderamiento docente para la integración de las TIC en la práctica pedagógica, a partir de la problematización del saber matemático. Academia Y Virtualidad, 14(1), 41-62. https://doi.org/10.18359/ravi.5161.
Vilches Peña, A., & Gil Pérez, D. (2012). El trabajo cooperativo en el aula. Una estrategia considerada imprescindible pero infrautilizada. Aula de Innovación Educativa, (208), 41-46. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/60186/070009.pdf?sequence=1.
Zuluaga, Y. E. L., Rengifo, J. C. R., & López, H. H. V. (2012). La práctica pedagógica de los docentes universitarios en el área de la salud y su relación con el desempeño académico. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 8(1), 95-118.
Downloads
-
Vistas(Views): 294
- PDF (Español (España)) Descargas(Downloads): 175