Reflections on the role of student assistant in the Architecture Workshop
DOI:
https://doi.org/10.22517/25393812.25535Abstract
In the first year of studying Design and Architecture design courses, the student assistant plays a fundamental role in accompanying the entrants. However, their role presents wide conceptual distances between the regulations issued by the Higher Council of the institution with what is expected of their performance from the teaching staff and the expectations of the students. During the development of this article, some reflections related to its own and attributed functions are addressed, placing us in the scope of the Architecture Workshop 1A (FAUD-UNSJ), initial subject of the project area of the Architecture and Urban Planning career. A auto-ethnographic qualitative methodology is adopted with the main technique of participant observation, focusing on the position of the student assistant as an active subject in his initial training in teaching who analyzes, selects and filters the different actions of each of the participants of the subject, recognizing critically the various perspectives and demands that lie in their role: from the need for assistance to the development of the class, the instance of consultations and the psycho-emotional containment of the students. It is concluded that being a teaching assistant implies a multiplicity of tasks, which go beyond the institutional regulations that designate the position, mainly valuing the role of mediator between teachers and students and their support during the teaching-learning process.
Downloads
References
Alonso Gatell, A. (2019). Significado del proceso de diseño en la formación del arquitecto.
Particularidades en Cuba. CONTEXTO. Revista de la Facultad de Arquitectura de la
Universidad Autónoma de Nuevo León, 13(19), 73–88. https://doi.org/10.29105/contexto13.19-
Basterrechea, L. (2019). Subjetividad en la didáctica de las carreras proyectuales. Grupos de
aprendizaje; evaluación. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación,
(43), 221-230. https://doi.org/10.18682/cdc.vi43.1802.
Ferry, G. (1997). Pedagogía de la formación. Novedades educativas, UBA.
Fuentealba, J., Reyes, M., & Schmidt, D. (2017). Desempeños del estudiante de Arquitectura.
Una experiencia de investigación en la Universidad del Bío-Bío. Arquitectura y Urbanismo,
XXXVIII (2), 31-42.
Garay, A. (2022). La construcción del oficio docente en estudiantes adscriptos a cátedras universitarias
de la Universidad Nacional de Jujuy: un proceso de relaciones múltiples.
Investigaciones, Ensayos y Experiencias, 1(5), 86-96. https://ies7-juj.infd.edu.ar/sitio/
publicaciones/.
González, R. y Saffer, J. (2022). El rol del ayudante de curso alumno en el taller de “Historia
de la arquitectura”: su contribución en la construcción de alternativas profesionales.
IX Encuentro de Docentes e Investigadores de Historia de la Arquitectura, el Diseño y la
Ciudad.
Larrosa, J. (2022). Algunas notas sobre la experiencia y sus lenguajes. Estudios Filosóficos,
(160), 467–480.
Mazzeo, C. & Romano, A.M. (2007). La enseñanza de las disciplinas proyectuales. Hacia la
construcción de una didáctica para la enseñanza superior. Nobuko.
Meneses, D. (2013). Breve panorama histórico de la enseñanza y el aprendizaje de la Arquitectura.
Ediciones Fundación Universidad de América.
Ordenanza N° 03/92-CS (1992). Digesto electrónico, UNSJ. https://www.unsj.edu.ar/transparencia/
administracion/digesto
Ordenanza N° 22/92-CS (1992). Digesto electrónico, UNSJ. https://www.unsj.edu.ar/transparencia/
administracion/digesto
Rodríguez, L. & Fiscarelli, D. (2023). Análisis de las modalidades didácticas en arquitectura:
sobre el taller, la formación y el saber proyectual. Estudios del Hábitat, 20(2)e114. https://
doi.org/10.24215/24226483e114
Sguario, C., Sánchez, M., Vives, F. & López, S. (2024). Revisión crítica de las prácticas del
Taller de Arquitectura para el fortalecimiento del proceso de enseñanza-aprendizaje.
Delectus, 7(1), 42-51. https://doi.org/10.36996/delectus.v7i1.237.
Downloads
-
Vistas(Views): 103
- PDF (Español (España)) Descargas(Downloads): 50