Estrategias de aprendizaje empleadas por los estudiantes para resolver problemas matemáticos
Abstract
Este estudio pretendió explorar las estrategias de aprendizaje que emplean los estudiantes universitarios en la asignatura de matemáticas uno, pertenecientes a los programas de Ingeniería y tecnología de la Universidad Tecnológica de Pereira. Su diseño es descriptivo – exploratorio, y se enmarca en una lógica cualitativa, debido al tipo de información que se obtiene, la cual emerge de las categorías. La unidad de análisis estuvo conformada por 10 estudiantes de primer semestre de la Universidad Tecnológica de Pereira, que durante el semestre anterior habían cursado y perdido la asignatura de matemáticas uno. Los instrumentos utilizados fueron la entrevista semiestructurada, la observación de una sesión de estudio y el autoinforme. Como resultado se encontró que frente a los componentes de las estrategias, prefieren hacer uso de las técnicas, poseen un metaconocimiento poco reflexivo, tienen insuficientes conocimientos previos sobre en el área, su motivación es extrínseca, y no hacen regulación y control de sus procesos de aprendizaje.Downloads
Downloads
-
Vistas(Views): 1511
- PDF (Español (España)) Descargas(Downloads): 650
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyrights
The journal is free open access. The papers are published under the Creative Commons Attribution / Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International - CC BY-NC-ND 4.0 license. For this reason, the author or authors of a manuscript accepted for publication will yield all the economic rights to the Universidad Tecnológica of Pereira free of charge, taking into account the following:
In the event that the submitted manuscript is accepted for publication, the authors must grant permission to the journal, in unlimited time, to reproduce, to edit, distribute, exhibit and publish anywhere, either by means printed, electronic, databases, repositories, optical discs, Internet or any other required medium. In all cases, the journal preserves the obligation to respect, the moral rights of the authors, contained in article 30 of Law 23 of 1982 of the Government Colombian.
The transferors using ASSIGNMENT OF PATRIMONIAL RIGHTS letter declare that all the material that is part of the article is entirely free of copyright. Therefore, the authors are responsible for any litigation or related claim to intellectual property rights. They exonerate of all responsibility to the Universidad Tecnológica of Pereira (publishing entity) and the Scientia et Technica journal. Likewise, the authors accept that the work presented will be distributed in free open access, safeguarding copyright under the Creative Commons Attribution / Recognition-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International - https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es license.