Comprehensive Education and Configuration of Life Project Development: Considerations For Providing Adequate Psychopedagogical Attention to Students in Higher Education


Authors

DOI:

https://doi.org/10.22517/25393812.25683

Abstract

This article explores the importance of a comprehensive approach to support the development of life projects among students from the perspective of organizational and cultural transformation in Higher Education. Through a combinatorial methodology that integrated ethnography and grounded theory, barriers and opportunities were identified to contribute to university education from a psycho-pedagogical perspective. The findings highlight the need of having a process that addresses both psychological well-being and the development of practical skills. It is also significant the relevance of competency-based education, and it allows to affirm that, in order to prepare students for life, technological integration is a cardinal process. In summary, it is concluded that a holistic, future-oriented, and technologically integrated university education is essential to face current and future challenges. Finally, the findings are discussed, and guidelines are offered to favor the educational labour, institutional decisions, educational policy developers, university professors and students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andreassen, P., Christensen, M. K., & Møller, J. E. (2020). Focused ethnography as an approach in medical education research. Medical Education, 54(4), 296–302. https://doi.org/10.1111/medu.14045

Barrera León, D., Tello Flores, R. Y., Ramos Guzmán, F. R., & Pérez Gamboa, A. J. (2024). Acompañamiento a la promoción de proyectos de vida de jóvenes seropositivos. Un estudio cualitativo complejo. Región Científica, 3(1), 2024248. https://doi.org/10.58763/rc2024248

Chankseliani, M., Qoraboyev, I., & Gimranova, D. (2021). Higher education contributing to local, national, and global development: New empirical and conceptual insights. Higher Education, 81(1), 109–127. https://doi.org/10.1007/s10734-020-00565-8

Charmaz, K. (2020). “With constructivist grounded theory you can’t hide”: Social justice research and critical inquiry in the public sphere. Qualitative inquiry, 26(2), 165–176. https://doi.org/10.1177/1077800419879081

del Río Marichal, S., & Cuenca Arbella, Y. (2024). Efectividad del procedimiento para la formación del proyecto de vida profesional en estudiantes de Medicina. Edumecentro, 16. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742024000100017&script=sci_arttext&tlng=pt

Delgado Fernández, L., Pérez Parrado, R., & Dávila Cisneros, J. D. (2023). La gestión del componente laboral a través del acompañamiento a estudiantes en formación. Región Científica, 2(2), 202383. https://doi.org/10.58763/rc202383

Forni, P., & De Grande, P. (2020). Triangulación y métodos mixtos en las ciencias sociales contemporáneas. Revista mexicana de sociología, 82(1), 159–189. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0188-25032020000100159&script=sci_arttext

Llanes Ordóñez, J., Méndez-Ulrich, J. L., & Montané López, A. (2020). Motivación y satisfacción académica de los estudiantes de Educación: Una visión internacional. Educación XX1, 24(1). https://doi.org/10.5944/educxx1.26491

López Rodríguez Del Rey, M. M., Inguanzo Ardila, A. M., & Guerra Domínguez, E. (2024). La Orientación Educativa. Desafíos teóricos y prácticos. Región Científica, 3(1), 2024245. https://doi.org/10.58763/rc2024245

Malagón Terrón, F. J., & Graell Martín, M. (2022). La formación continua del profesorado en los planes estratégicos de las universidades españolas. Educación XX1, 25(1), 433–458. https://doi.org/10.5944/educxx1.30321

Noroña González, Y., Colala Troya, A. L., & Peñate Hernández, J. I. (2023). La orientación para la proyección individual y social en la educación de jóvenes y adultos: Un estudio mixto sobre los proyectos de vida. Región Científica, 2(2), 202389. https://doi.org/10.58763/rc202389

Pantoja-Vallejo, A., Molero, D., Molina-Jaén, M. D., & Colmenero-Ruiz, M. J. (2020). Valoración de la práctica orientadora y tutorial en la universidad: Validación de una escala para el alumnado. Educación XX1, 23(2). https://doi.org/10.5944/educxx1.25632

Pérez Egües, M. A., Torres Zerquera, L. D. C., & Hernández Delgado, M. (2023). Evaluación de las condiciones del Gabinete Psicopedagógico de la Universidad de Cienfuegos en la gestión de servicios de orientación virtual. Región Científica, 2(2), 202384. https://doi.org/10.58763/rc202384

Pérez Gamboa, A. J. (2022). La orientación educativa universitaria en Cuba: Situación actual en la formación no pedagógica. Conrado, 18(89), 75–86.

Pérez Gamboa, A. J., Echerri Garcés, D., & García Acevedo, Y. (2021). Proyecto de vida como categoría de la pedagogía de la Educación Superior: Aproximaciones a una teoría fundamentada. Transformación, 17(3), 542–563.

Pérez Gamboa, A. J., García Acevedo, Y., García Batán, J., & Raga Aguilar, L. M. (2023). La configuración de proyectos de vida desarrolladores: Un programa para su atención psicopedagógica. Actualidades Investigativas en Educación, 23(1), 1–35. https://doi.org/10.15517/aie.v23i1.50678

Pérez-Gamboa, A. J., Rodríguez-Torres, E., & Camejo-Pérez, Y. (2023). Fundamentos de la atención psicopedagógica para la configuración del proyecto de vida en estudiantes universitarios. Educación y sociedad, 21(2), 67–89. https://doi.org/10.5281/ZENODO.7979972

Rodríguez Torres, E., Dávila Cisneros, J. D., & Gómez Cano, C. A. (2024). La formación para la configuración de proyectos de vida: Una experiencia mediante situaciones de enseñanza-aprendizaje. Varona. Revista Científico Metodológica, 79. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1992-82382024000100007&script=sci_abstract

Sánchez Cabezas, P., Amaiquema Márquez, F. A., & Ruíz Porras, M. C. (2024). Orientación educativa y formación continua del profesor universitario. Reflexiones de una experiencia en Ecuador. Región Científica, 3(1), 2024240. https://doi.org/10.58763/rc2024240

Sánchez Suárez, Y., Pérez Gamboa, A. J., Hernández Nariño, A., Díaz-Chieng, L. Y., Marqués León, M., Pancorbo Sandoval, J. A., & Rodríguez Torres, E. (2023). Hospital culture and social responsibility: A mixed study of the main lines for its development. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias, 2, 451. https://doi.org/10.56294/sctconf2023451

Santos, G., Marques, C. S., Justino, E., & Mendes, L. (2020). Understanding social responsibility’s influence on service quality and student satisfaction in higher education. Journal of Cleaner Production, 256, 120597. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120597

Tight, M. (2020). Student retention and engagement in higher education. Journal of Further and Higher Education, 44(5), 689–704. https://doi.org/10.1080/0309877X.2019.1576860

Downloads

Published

2024-12-13

How to Cite

Gómez Cano, C. A., Sánchez Castillo, V., & Pérez Gamboa, A. J. (2024). Comprehensive Education and Configuration of Life Project Development: Considerations For Providing Adequate Psychopedagogical Attention to Students in Higher Education. Miradas, 19(2), 25–47. https://doi.org/10.22517/25393812.25683

Issue

Section

Miradas Journal