Affectation of communicative processes of bodily order in the learning context by technological mediation
DOI:
https://doi.org/10.22517/25393812.25228Abstract
Within the educational context of today's society, one of the greatest shortcomings that can be glimpsed corresponds to the communicative processes within learning environments. This problem, enhanced by a world that is increasingly turning towards the digital, the individual and the virtual. It has generated a change that although gradual can be transcendental in the history of humanity, since we go from being socially active and face-to-face, developed in a context that was based on orality and sharing with individuals, to a society characterized by sharing from a distance, the digital, the virtual. This article analyses how body order communicative processes are affected during learning in the context of youth training at SENA, due to the use of technological mediations. The research, had a mixed approach, allowed a qualitative analysis of the affectations that were generated in the development of body language when technology was used in the training processes. In addition, identifying each non-verbal behaviour in the exercises that required the use of the Body; and from the quantitative analysis the frequency of the use of these non-verbal expressions was identified. The work was non-experimental, cross-sectional, based on the collection of data from participant observation of 9 face-to-face classes, statistical data recording of 44 videos and audio-visual review of 36 virtual classes. In this, the main conclusion shows that the use of technology does limit and affect the development of body language when it is used in its entirety in educational scenarios and not as a support tool in face-to-face scenarios.
Downloads
References
Ajuria, H. A. de A. (2003). La comunicación no verbal. Interrelaciones entre las expresiones faciales innatas y las aprendidas. Gazeta de Antropología, 19. http://www.gazeta-antropologia.es/?p=3029
Casillas, M., Ramírez Martinell, A. & Morales Flores, C. (2020). Los saberes digitales de los bachilleres del siglo XXI. Revista mexicana de investigación educativa, 25(85), 317-350.
Castro, R. & Suarez, H. (2018). Pierre Bourdieu en la sociología latinoamericana.
Cestero-Mancera, A. M. (2016). La comunicación no verbal: Propuestas metodológicas para su estudio. https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/25226/Cestero_Comunicacion_LR__2015_13.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Correa-Manchola, A., Erazo-Caicedo, É. D., Correa-Manchola, A. & Erazo Caicedo, É. D. (2020). Mutaciones comunicativas y culturales en la escuela. Aletheia. Revista de Desarrollo Humano, Educativo y Social Contemporáneo, 12(1), 157-174.
Espinosa, H. R., Betancur, L. F. R. & Henao, G. G. (2017). Habilidades digitales y uso de teléfonos inteligentes (smartphones) en el aprendizaje en la educación superior[1] [Online]. 50, 126-142.
Franco, D., & Bernete, F. (2015). Aportaciones de Martín Serrano al estudio de las mediaciones sociales. Opción, 31(4), 451-465.
Get, A. L. (2011). Individuación Y Lenguaje No Verbal En La Cmc. Revista de Ciencias Sociales (Cr), I-II(131-132), 169-182.
Gewerc, A., Fraga, F., & Rodés, V. (2017). Niños y adolescentes frente a la Competencia Digital. Entre el teléfono móvil, youtubers y videojuegos. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 31(2), 171-186.
Hermida, O. V., & Mas, B. C. (2018). La virtualización de las comunicaciones interpersonales. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, 137, 55-72.
Hernández, S. V. (2009). Habitus: Una Reflexión Fotográfica De Lo Corporal En Pierre Bourdieu. Iberoforum. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Iberoamericana, IV(7), 94-107.
Landazábal-Cuervo, D. P. (2017). Mediación en entornos virtuales de aprendizaje. [Online]. http://148.202.167.116:8080/xmlui/handle/123456789/997
Lázaro, M. de los R. D. (2009). La Importancia De La Comunicación No Verbal En El Desarrollo Cultural De Las Sociedades. Razón y Palabra, 70. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199520478047
Martínez, L. (2007). La observación y el diario de campo en la definición de un tema de investigación. Revista perfiles libertadores, 4(80), 73-80.
Méndez-Gago, S., González-Robledo, L., Pedrero-Pérez, E. J., Rodríguez-Gómez, R., Benítez-Robredo, M. T., Mora-Rodríguez, C. & Ordoñez-Franco, A. (2018). Uso y abuso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación por adolescentes: Un estudio representativo de la ciudad de Madrid. 69.
Núñez, M. E. C. (2010). La comunicación como mediación entre la tecnificación y la virtualización de las instituciones educativas. Mediaciones Sociales, 6, 65-89.
Patterson, M. L.; S. S. (2011). Más que palabras. El poder de la comunicación no verbal. [Online]. http://www.digitaliapublishing.com/a/20432/mas-que-palabras.-el-poder-de-la-comunicacion-no-verbal
Pérez-Grajales, Héctor. (2015). Lenguajes verbales y no verbales. Magisterio. [Online]. http://bibliotecadigital.magisterio.co.bdigital.sena.edu.co/libro/lenguajes-verbales-y-no-verbales
Pereira, F. B. S. (2018). Percepción de estudiantes de Obstetricia sobre Tecnologías de la Información y Comunicación en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Memorias del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Salud, 16(2), 89-93. https://doi.org/10.18004/mem.iics/1812-9528/2018.016(02)89-093
Poyatos, F. (2003). La comunicación no verbal: algunas de sus perspectivas de estudio e investigación. Revista de Investigación Lingüística, 6(2), 67-83.
Rivera, I. G. S. J. (2008). Cultura digital y reconfiguración del habitus tecnológico: Reflexiones teóricas y filosóficas. Razón y palabra, 64, 10.
Sampieri, R - Collado, C & Luicio, M. (2010). Metodología de la Investigación.
Shablico, S. (2018). La comunicación no verbal en el aula, un análisis en la enseñanza disciplinar. Cuadernos de Investigación Educativa, 3(18), 99-121. https://doi.org/10.18861/cied.2012.3.18.2710
Suárez Guerrero, C. (2003). Los entornos virtuales de aprendizaje como instrumento de mediación. [Online]. https://gredos.usal.es/handle/10366/56462
Varguillas, C. (2006). El uso de atlas.ti y la creatividad del investigador en el análisis cualitativo de contenido upel. instituto pedagógico rural el mácaro. Revista de Educación, 16.
Zermeño-Flores, A. I., Navarrete-Vega, M. A., Contreras-Reyes, I. (2020). En busca de los usos productivos de las TIC para el desarrollo humano de los jóvenes universitarios. PAAKAT: revista de tecnología y sociedad, 10(18). https://doi.org/10.32870/pk.a10n18.425
Downloads
-
Vistas(Views): 226
- PDF (Español (España)) Descargas(Downloads): 165